در این مقاله ی کوتاه سعی بر این داریم که به طور خلاصه اما مفید به بررسی تفاوت های سیاه قلم و طراحی بپردازیم:
شاید شما هم مانندِ اغلبِ علاقه مندانِ به این هنرِ جذاب در موردِ تفاوت هایِ بین این دو شاخه ی هنری اطلاعاتِ چندانی نداشته باشید.
در واقع سیاه قلم و طراحی در نحوه ی کار،ابزار، درجه ی تیرگی و حتی معنا و کاربرد بسیار متفاوت اند.
جنسِ مدادِ طراحی از گرافیت است که از ذغالِ سنگ،نوعی خاک رُس و واکس تشکیل شده است که در مقایسه با ذغالِ به کار گرفته شده در مداد کنته سخت تر است و تیرگیِ کمتری دارد و رنگِ آن بیشتر خاکستری است تا سیاه که در مقابلِ نور آن را ساطع می کند.مدادِ طراحی به خاطرِ ماهیتِ سخت و ظریفش برای نشان دادنِ جزئیات مناسب تر است و پوشش کم و ضعیفی دارد اما مداد کنته برای ایجاد حجم و ابعادِ تصویر و سایه پردازی مناسب است و پوشانندگی سریعی دارد.
گرافیت به شکلِ مداد،پودر،مغزِ اتود و شمش در بازار موجود است.
در هنرِ طراحی، نسبت های یک چهره با توجه به تصویر یا مدلِ زنده اندازه گیری می شود و سپس مستقیم و بدونِ کپی کردن رویِ کاغذ آورده می شود.در طراحی نسبت به سیاه قلم تصویر تیرگیِ کمتری دارد و اگر مدادِ طرحی را برایِ ایجادِ تیرگی بیشتر با شدت به رویِ کاغذ بکشیم نور را منعکس کرده و باعث براقیتِ تصویر می شود.
طراحی در واقع پایه و بیسِ تکنیک های پیشرفته تر مانند سیاه قلم،آبرنگ،پاستل و رنگ روغن است.
در سیاه قلم از ذغال استفاده می شود که حاصلِ سوختنِ چوب در اکسیژنِ کم هستند.زغال سیاهی کامل و مات و مخملی ایجاد می کند.زغال به دلیل پودر شوندگی و ناپایداری در ثبتِ جزئیات و ریزه کاری ها ضعیف است.
به دلیلِ ظاهرِ ناپایدار ذغال و امکانِ کثیف کاری بهتر است سیاه قلم را در کارگاه و استودیو انجام داد نه در محیط های عمومی و لازم است که بعد از اتمامِ کار با روش های مختلف مانند استفاده از فیکساتور از نقاشی محافظت کرد.اما از طراحی و مدادِ گرافیت می توان در هر مکانی استفاده کرد به همین دلیل مدادِ گرافیت اولین و محبوب ترین وسیله ی طراحان است.
در سیاه قلم ما با کمکِ مدادکنته و پودرِ ذغال به سایه پردازیِ یک چهره که طرحِ اولیه ی آن قبلاً کشیده شده است می پردازیم.در سیاه قلم چهره اولیه ای که کشیده شده است را سایهپردازی می کنند.در سیاه قلم طرحِ ما سه بعدی تر،طبیعی تر و زنده تر به نظر می رسد و برای خلقِ طرحی فوقِ رئالیستی و احساسی به کار می آید.
ابزارِ سیاه قلم:
انواعِ ذغال:
1)به شکلِ چوبِ فشرده شده.
2)ذغالِ فشرده شده.
3)ذغالِ بید یا تاک.
4)پودر ذغال.
انواعِ کاغذ:
کاغذِ مخصوصِ سیاه قلم باید ضخامت بالایی داشته باشد تا در هنگام لایه گذاری پاره و سوراخ نشود سطح صاف و مخملی داشته باشد تا پودر ذغال رویِ کاغذِ مخملی باقی بماند و سطح صافِ آن باعث شود تا به راحتی بتوان سایه های کار را محو کرد.
1)فابریانو.
2)فابریان والر.
3)اشتنباخ
4)سی آگران.
انواعِ پاک کن:
1)پاک کن برقی.
2(پاک کن اتودی.
3(پاک کن خمیری.
4)پاک کن مدادی.
انواعِ مداد:
1)کنته مدادی.
2)مداد لوموگراف.
در مقالاتِ بعدی ما مفصل تر درباره ی هر ابزار صحبت خواهیم کرد.